ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΙΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΤΩΝ ΚΡΑΣΙΩΝ ΤΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ, ΝΑΟΥΣΑΣ ΚΑΙ ΛΙΜΝΩΝ

Κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εκδρομής του Ομίλου Οινοφίλων Κύπρου, ρίχθηκε η ιδέα για μια νέα εκδρομή μέσα στο 2009, με πυρήνα το Κατώγι Αβέρωφ στο Μέτσοβο και στη συνέχεια ολοκλήρωση της εκδρομής στους Δρόμους του Κρασιού της Δυτικής Μακεδονίας και της Ηπείρου.

Έτσι, μετά την ανακοίνωση της εκδρομής και της τρομερής απήχησης που είχε για συμμετοχή, στις 20 Μαΐου, 2009 ξεκινήσαμε το οδοιπορικό μας στις Διαδρομές των Κρασιών της Ηπείρου, Νάουσας και Λιμνών.

Φθάσαμε στην όμορφη Θεσσαλονίκη γύρω στις 9:00 το πρωί της 20ης Μαΐου και επιβιβαστήκαμε αμέσως στο λεωφορείο για αναχώρηση στη διασημότερη ζώνη της Βόρειας Ελλάδας, αυτή του Ξινόμαυρου.  Οδηγός του λεωφορείου ο γνωστός από την προηγούμενη μας εκδρομή συνεργάτης του Seavilization κυρ. Βασίλης και ξεναγός μας η ιδιοκτήτρια του Seavilization Δέσποινα Παπαδήμα.

Φθάσαμε στην περιοχή της Νάουσας, στον πρώτο σταθμό του οδοιπορικού μας, στο Κτήμα Δαλαμάρα, όπου η πέμπτη πλέον γενιά έχει πάρει τη σκυτάλη και συνεχίζει την παράδοση της οικογένειας στην αμπελοκαλλιέργεια και την παραγωγή κρασιού και τσίπουρου.  Δοκιμάσαμε τα κρασιά Λευκός Δαλαμάρα και Παλιοκαλιάς Δαλαμάρα και γευματίσαμε στο παραδοσιακό εστιατόριο του Κτήματος παίρνοντας μια πρώτη γεύση από την κουζίνα της Δυτικής Μακεδονίας.

Συνεχίσαμε για το Ροδοχώρι του νομού Ημαθίας, όπου σε υψόμετρο 600 μέτρων βρίσκεται το Οινοποιείο Αργατία.  Ένα μικρό, μοντέρνο, οικογενειακό οινοποιείο, του οποίου οι ιδιοκτήτες Παναγιώτης Γεωργιάδης και Δρ. Χαρούλα Σπινθηροπούλου, άνθρωποι με βαθιά γνώση της ζώνης της Νάουσας, με αγάπη φροντίζουν τη γη και παράγουν το κρασί τους, έχοντας βασικό γνώμονα τη συνεργασία με τους συγχωριανούς τους, για την επίτευξη ενός κοινού σκοπού.  Δοκιμάσαμε και τα τρία κρασιά του Οινοποιείου, το Αργατία Λευκός, Αργατία Ερυθρός και Ξινόμαυρο Αργατία.

Το απόγευμα μάς βρίσκει στον αμπελώνα του μυθικού Κυρ-Γιάννη, στο Γιαννακοχώρι.  Ξεναγηθήκαμε στους χώρους του οινοποιείου και στον υποδειγματικό γραμμικό αμπελώνα.  Καταμεσής του κτήματος, ο πύργος παρατηρητήριο, η επονομαζόμενη «κούλα» ή «δραγατσά», όπου αιώνες πριν, ο Τούρκος ιδιοκτήτης επιτηρούσε το βιος του.

Δοκιμάσαμε το Διάπορο Ερυθρό ξηρό, τις Δυο Ελιές, τις Τέσσερις Λίμνες και το περίφημο ροζέ Ακακίες με συνοδεία εύγευστων φρούτων, παραγωγή του κτήματος.

Φύγαμε από το Κτήμα του Κυρ-Γιάννη με άριστες εντυπώσεις τόσο για το κτήμα και τον αμπελώνα όσο και για τα κρασιά που δοκιμάσαμε και ξεκινήσαμε με προορισμό τη Βέροια όπου θα διανυκτερεύαμε.

Τα σχέδια όμως άλλαξαν, γιατί πλησιάζοντας τη Βέροια και βλέποντας ότι οι τάφοι της Βεργίνας βρίσκονταν σε αναπνοή από την πόλη, ρίχθηκε η ιδέα για επίσκεψη σ’ αυτούς.

Πράγματι, η εμπειρία για όσους για πρώτη φορά επισκέφθηκαν τους τάφους ήταν μοναδική.  Έχοντας για ξεναγό ένα νεαρό αρχαιολόγο-ιστορικό ο οποίος κατέπληξε όλους, με τις γνώσεις αλλά και το μοναδικό θεατρικό τρόπο παρουσίασης και εξιστόρησης των διαφόρων εκθεμάτων, μείναμε έκθαμβοι μπροστά στους ασύλητους τάφους και στα μοναδικής ομορφιάς εκθέματα.

Αργά το βραδάκι, καταλήσαμε στο ξενοδοχείο και στη συνέχεια δειπνήσαμε σε παραδοσιακή ταβέρνα της Βέρροιας, δοκιμάζοντας όσοι είχαν την τύχη, παγιδάκια αρνίσια, τα οποία μάλλον μόνο για τον Πρόεδρο είχαν ετοιμαστεί.

Την Πέμπτη ξεκινήσαμε πρωί-πρωί για τη Διαδρομή των Λιμνών και το κορυφαίο οινοποιείο της περιοχής, το Κτήμα Άλφα, το οποίο βρίσκεται στις όχθες της λίμνης Βεγορίτιδας.  Εντυπωσιαστήκαμε ιδιαίτερα με την ανάπτυξη και εφαρμογή των σύγχρονων τεχνικών διαχείρισης του αμπελώνα, σε θέματα άρδευσης και φυτοπροστασίας.  Το κτήμα διαθέτει μετεωρολογικό σταθμό ο οποίος στέλνει δεδομένα θερμοκρασίας και υγρασίας, ηλεκτρονικά, σε Αυστριακό σταθμό και μετά την επεξεργασία καθοδηγεί το κτήμα για ψεκασμούς και πρόληψη εχθρών και ασθενειών.  Διαθέτει επίσης 170 km πρότυπο υπόγειο σύστημα άρδευσης.

Δοκιμάσαμε τα κρασιά Alpha Estate ερυθρός, Alpha Estate λευκός, Alpha Syrah και ΑΛΦΑ ΩΜΕΓΑ λευκός γλυκός.

Επισκεφθήκαμε την όμορφη Έδεσσα με τους καταρράκτες και συνεχίσαμε για το χωριό Σκλήθρο και το Ξινό Νερό, μεταξύ Αμυνταίου και Καστοριάς και γευματίσαμε στην «Ταβέρνα του Θωμά», που αποτελεί μια από τις καλύτερες επιλογές για φαγητό στη βόρεια Ελλάδα.  Η διακόσμηση του εστιατορίου είναι μοναδική με εξαιρετικά έπιπλα εποχής και διαθέτει την πλουσιότερη κάβα σε όλη την ελληνική επαρχία με πάνω από 365 ετικέτες κρασιών.  Απολαύσαμε ιδιαίτερα τα ορεκτικά του και το χοιρινό κότσι.

Αναχωρήσαμε στη συνέχεια για το Μέτσοβο, διασχίζοντας την Πίνδο.  Αντικρίσαμε πυκνά δάση με κωνοφόρα και φυλλοβόλα, και εντυπωσιαστήκαμε από τις βραχώδεις πλαγιές, τις εντυπωσιακές και ακόμη χιονισμένες κορυφές, τους χείμαρρους και τα ποτάμια.

Φθάσαμε νωρίς το βραδάκι στο μαγευτικό ξενώνα που είναι χτισμένο το Κατώγι Αβέρωφ και μετά την τακτοποίηση στα δωμάτια, ακολούθησε μια βραδινή μυσταγωγική ξενάγηση στο άρτι ανακαινισμένο οινοποιείο του Κατωγιού συνοδεία του αφρώδους κρασιού Fluora Di Munte, το Λουλούδι του Βουνού στα Βλάχικα, που εδώ και λίγους μήνες έχει εμφιαλώσει η ιστορική οινοποιϊα.  Δοκιμάσαμε ακόμη, το Traminer λευκός ξηρός, το Κτήμα Αβέρωφ ερυθρός ξηρός και ολοκληρώσαμε τις γευστολογήσεις μας με το λευκό γλυκό Μελίφρωνα Οίνο.

Το βράδι αφέθηκε ελεύθερο για ξεκούραση στους χώρους του ξενώνα ή βόλτα στα γραφικά δρομάκια του Μετσόβου.

Την επόμενη μέρα ξεναγηθήκαμε στο Λαογραφικό Μουσείο το οποίο ιδρύθηκε από το βαρώνο Ιωάννη Τοσίτσα και επισκεφθήκαμε το ειδυλλιακό μοναστήρι του Αγίου Νικολάου μέσα στο δάσος.

Νωρίς το απόγευμα ξεκινήσαμε για τα Ζαγοροχώρια και τη Ζίτσα και επισκεφθήκαμε το μοναδικής αρχιτεκτονικής πέτρινο Οινοποιείο Γκλίναβος το οποίο βρίσκεται μέσα στο δάσος.  Ιδιαίτερα εντυπωσιακή ήταν η φιλοξενία που μας πρόσφερε το ζεύγος Γκλίναβου.  Δοκιμάσαμε τα κρασιά του κτήματος: Debina λευκός, Άσπρα Χώματα λευκός, Δρυάδες ερυθρός ξηρός, Αγιωργήτικο ερυθρός και τον αφρώδη οίνο Poem.

Φεύγοντας από τη Ζίτσα κατευθυνθήκαμε στο Aristi Mountain Resort που βρίσκεται απέναντι από το βουνό Αστράκα, στο φαράγγι του Βοϊδομμάτη, στα δυτικά Ζαγοροχώγρια.  Το τοπίο που αντικρίσαμε φθάνοντας στο Resort, το οποίο είναι χτισμένο με πέτρα με την παραδοσιακή ηπειρώτικη αρχιτεκτονική, ήταν μοναδικό και εξαργύρωσε την κούραση από τις πολλές ώρες ταξιδιού.

Η Chef του Aristi μας εντυπωσίασε με το μενού 5 πιάτων που μας παρουσίασε.  Το δείπνο ήταν πράγματι εξαιρετικό και σε συνδυασμό με το φανταστικό τοπίο, μας άφησαν τις καλύτερες εντυπώσεις.

Η επόμενη μέρα ήταν αφιερωμένη σε μία από τις ομορφότερες πόλεις της Ελλάδος, τα Ιωάννινα.  Ξεναγηθήκαμε στο Κάστρο και το Μουσείο και περπατήσουμε πλάι στη λίμνη και την αγορά της πόλης.  Είχαμε αρκετό ελεύθερο χρόνο για να ψωνίσουμε μικροδωράκια και να πιούμε τον καφέ μας δίπλα στη λίμνη ή κάποιοι από μας να επισκεφθούν το νησάκι.

Νωρίς το απόγευμα του Σαββάτου, αναχωρήσαμε για την επιστροφή στο Μέτσοβο και το βράδυ δειπνήσαμε στο ιστορικό εστιατόριο Γαλαξίας, με τα μετσοβίτικα στη διακόσμηση στοιχεία, όπου πριν 50 χρόνια γράφτηκε η ιστορία της εξέλιξης του Μετσόβου.  Είχαμε την τύχη, σ’ όσους από μας βεβαίως αρέσουν, να δοκιμάσουμε μαγειρευμένα σαλιγκάρια από τα χέρια του Προέδρου μας, ο οποίος τα μάζεψε από τους αγρούς μετά τη βροχή της προηγούμενης νύχτας.

Κυριακή πρωί, αποχαιρετήσαμε το Μέτσοβο χώνοντας στο μυαλό μας αναμνήσεις, που θα μας συντροφεύουν για αρκετό καιρό ακόμη, με τις ωραίες στιγμές που περάσαμε σ’ αυτή την μοναδική κωμόπολη.

Μετά από ταξίδι διαμέσου της Πίνδου με την άγρια ομορφιά, κατευθυνθήκαμε προς την όμορφη Καστοριά, μια ιστορική βυζαντική πόλη, η οποία βρίσκεται δίπλα στην ομώνυμη λίμνη.  Διασχίσαμε την παραλίμνια περιοχή όπου οι οξιές, πλατάνια, έλατα, πεύκα και καστανιές δημιουργούσαν ένα φυσικό πράσινο θόλο πάνω από το δρόμο προς τη Μονή της Παναγίας Μαυριώτισσας με τις ωραίες τοιχογραφίες.

Περιηγηθήκαμε στην πόλη και θαυμάσαμε τα αρχοντικά με την αξιόλογη αρχιτεκτονική, απομεινάρια της οικονομικής άνθησης της Καστοριάς, από την εποχή που οι γούνες της ταξίδευαν σε όλο τον κόσμο  και ψωνίσαμε άλλοι δερμάτινα και άλλοι τα ονομαστά όσπρια της περιοχής.

Αργά το βράδυ, ξεκινήσαμε για το ταξίδι της επιστροφής έχοντας ακόμη νωπές τις εντυπώσεις και τις εικόνες στο μυαλό μας, προσμένοντας σε μελλοντικά ταξίδια και οινικές εμπειρίες.

• Ετοιμάστηκε από τη Γεν. Γραμματέα του Ομίλου Γιαννούλα Βασιλειάδου από προσωπικές σημειώσεις που πάρθηκαν κατά τη διάρκεια της εκδρομής και υλικό που βρέθηκε στο διαδίκτυο και στα κείμενα των διαφημιστικών φυλλαδίων των διαφόρων οινοποιείων.